Södertälje är grejen!

Tjenixen!

Denna härliga, soliga vinterdag tycker jag att det är underbart i Södertälje!
Hos mig på Sydpoolen har det varit en ganska lugn förmiddag. Några skolor har varit på besök i äventyrsbadet och de verkar ha haft det jättekul!

Om ni missat det ligger Sydpoolen centralt i staden Södertälje. Som stadens kanske enda pingvin vill jag säga att jag trivs kanonbra! Här finns mycket vatten (inte bara på Sydpoolen) och Maren är mysigaste och populäraste stället på sommaren. Underbar natur, härligt föreningsliv (SBBK, SSK, Assyriska, Syrianska m.fl.) och massor av olika spännande turistattraktioner.

Jag står på scenen på Politikertorget.


Visste ni att Södertälje är en bad- och kurort sedan 1849? Jodå, såå länge har människor rest hit för badets skull! Här erbjöd man kalla och varma bad som skulle vara jättebra för hälsan. Där Sydpoolen nu ligger låg först Täljebadet som byggdes 1964. Kanske din mamma, mormor eller farbror kommer ihåg det? Det var mycket mindre och hade inget äventyrsbad. Men 1989 öppnades nya badet, Sydpoolen, och det var faktiskt så många som 10 000 besökande under öppningshelgen. Massor! Fast alla badade inte såklart, det hade blivit en jättelång kö till rutschkanorna.

Hur som helst tycker jag att Södertälje är en jättefin stad och framför allt finns det massor av mysiga människor här. Jag vet, för jag har träffat massor av södertäljebor! Just nu kan man rösta på Sveriges bästa inomhusbad på Barnsemester.se. Jag hoppas att ni går in och stöttar mitt hem, Sydpoolen, genom att gå in och rösta här.

Jag hänger i Kringlanhuset.


Glöm nu inte att komma och hälsa på mig! Det är disco på lördag i äventyrsbadet 15.00 - 18.00, det vill ni inte missa! Annars tycker jag att ni ska ut och njuta av soliga Södertälje.

Pigg Pigg!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0