Pingviner fryser nästan aldrig!

Hej hopp!!

Idag snöar det ute. Jag som skrev om det härliga vårvädret igår. Typisk. Fast det är i alla fall varmt och skönt inne hos mig på Sydpoolen. Jag har ju även mina varma gosiga fjädrar som värmer mig.

Visste du att en pingvin håller en kroppstemperatur på ca 38 grader Celsius, ungefär som en människa. Men vi klarar att hålla den temperaturen även om det är jättekallt ute! Vi har så bra fjädrar som håller värmen att vi inte har några problem att vara ute fast det blåser och är -20 grader. Tänk vad coolt! Det är varm luft mellan alla mina stela fjädrar som håller mig varm. Den luften är även kvar när jag dyker i vattnet.

Mina släktingar, som bor på mycket kallare platser än jag gör, brukar också hjälpas åt att hålla värmen. De ställer sig väldigt nära varandra och nästan kramas. Så fryser du hjälper det att kramas, mysigt va?

Kram!



Så mig är det inte alls synd om när det är kallt. Men för säkerhets skull brukar jag dra på mig en mössa ibland. Jag hoppas att du klär dig ordentligt när det är kallt.

Nu har ni lärt er lite om hur vi pingviner fungerar.


Idag händer det som vanligt mycket hos oss på Sydpoolen. Äventyrsbadet kommer att få besök av en massa skolbarn på eftermiddagen. Vi kommer att ha spinning, simskolor, bodypump, vattengympa och massor av annat! Så nu måste jag kila iväg så jag hinner med allt jag ska ha för mig idag.

Pigg Pigg!!

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0